Kesan Pengajaran dan Pembelajaran Koperatif Terhadap Pencapaian Bacaan Bahasa Melayu

Fitria, Yanti (2016) Kesan Pengajaran dan Pembelajaran Koperatif Terhadap Pencapaian Bacaan Bahasa Melayu. In: International Seminar on Education (ISE) 2 nd, Padang.

[img]
Preview
Text
Prosiding ISE 153-169(h.1295) ok.pdf

Download (97kB) | Preview

Abstract

Kajian dengan rekabentuk quasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengkaji sejauhmana Pengajaran dan Pembelajaran Koperatif dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam Bahasa Melayu. Di samping itu, kajian ini dijalankan untuk melihat sejauh mana elemen kerjasama dapat diaplikasikan dalam diri pelajar sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Seramai 80 orang pelajar perempuan tahun enam dari dua buah kelas terlibat dalam kajian sebagai sampel. Kajian ini akan dijalankan di sebuah sekolah yang terletak di pusat bandaraya Ipoh. Kajian ini melibatkan dua alat kajian iaitu ujian pra dan ujian pos serta borang soal selidik. Min akan digunakan untuk menilai pencapaian pelajar dalam ujian pra dan pos bagi kelas kawalan dan eksperimen. Dapatan kajian diharap dapat membantu guru-guru Sekolah Tamil yang mengajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu para pelajar.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar - S1
Depositing User: Mrs. Wiwi Sartika
Date Deposited: 08 Aug 2018 09:11
Last Modified: 08 Aug 2018 09:11
URI: http://repository.unp.ac.id/id/eprint/15726

Actions (login required)

View Item View Item